Rytmus a rytmická pulzácia

Rytmická pulzácia je základom nášho pozemského života a bytia. Každému z nás desaťročia pulzuje v tele najdôležitejší orgán – srdce. Dokáže zrýchľovať a spomaľovať, reaguje na pokyny nášho mozgu a pohyby tela.

Ďalšou dôležitou pulzáciou je všadeprítomný čas. Najciteľnejším vizuálnym a zvukovým prejavom času je sekundová ručička a jej nekonečná pulzácia, ktorá sa nesie celým našim životom bez prestávky rovnako ako pri srdci. Podľa sekundovej ručičky aj určujeme základný pulz „BPM 60“, teda 60 úderov za minútu. Skratka BPM – Beats per minute vo voľnom preklade znamená – počet úderov za minútu. Označenie BPM sa využíva aj v zdravotníctve pri kontrole pulzu.

Ľudský krok, pokojný pri pomalej prechádzke, alebo zrýchlený na ceste do školy, alebo práce, môže byť tiež vhodnou pomôckou ako nacvičovať udržanie rytmickej pulzácie. V hudobnom svete sa na presné dodržiavanie tempa a pulzácie používa metronóm. Metronóm je malý prístroj, dnes aj v digitálnej verzii aj online na internete (metronomeonline.com), ktorého funkcia je jednoduchá: vysielať zvukový signál presne podľa nastaveného tempového čísla. Samotný zvukový signál býva často nepríjemný, a to z jediného dôvodu, aby sme ho stále počuli a registrovali ho. Iba tak budeme stále vnímať základnú pulzáciu.

Ak nastavíme metronóm na číslo BPM 60 bude udierať presne tak rýchlo ako rýchlo plynie tempo sekundovej ručičky. Ak nastavíme metronóm napr. na číslo BPM 120, bude udierať presne 2x rýchlejšie, ako je tempo sekundovej ručičky. Pre začínajúceho hudobníka je veľmi dôležité, aby si na metronóm čo najrýchlejšie zvykol a spolupracoval s ním. Neskôr sa metronóm mení na spoluhráčov v kapele, v súbore, alebo za bicie a my musíme byť schopný vnímať základnú pulzáciu a ovládať podľa nej svoj hudobný nástroj.

Ak sme schopný udržať rytmickú pulzáciu danú metronómom alebo obyčajnou sekundovou ručičkou, znamená to, že náš mozog už nemusí premýšľať nad danou činnosťou plným sústredením. Uvoľňuje sa tak malé miesto na prijímanie sekundárnej činnosti – tou je náš hudobný nástroj. Postupom času a pri poctivom trénovaní začne „metronómová“ časť mozgu ustupovať „nástrojovej“ časti mozgu. Je to z jednoduchého dôvodu, ako bude nástrojová časť mozgu napredovať, automaticky napreduje aj metronómová časť mozgu. Keďže tá metronómová už dlhšie nič nové nevytvára, lebo nemá prečo, pulzáciu udržať už vieme, ak sme ju trénovali a tak začne metronómová časť stále viac a viac ustupovať nástrojovej časti. Až sa nakoniec stane našou súčasťou a nebude už viac potrebné nad ňou premýšľať. Jednoducho začneme rytmickú pulzáciu cítiť skôr, než by sme sa nad ňou potrebovali zamyslieť.

Z praxe už vieme, že veľa začínajúcich hudobníkov neregistruje dôležitosť rytmickej pulzácie a hlavne jej presného udržania. A tak sa tomu ani nevenuje. Po čase však začínajúci hudobník zistí, že niečo nie je v poriadku a rozhodne sa s tým bojovať, alebo ostane stále na tom istom technickom stupni bez možnosti napredovania. Veľkým problémom začínajúcich muzikantov je hrať a interpretovať všetko rýchlo a ešte rýchlejšie. A na pravidlo „cvič 2x pomalšie a budeš to vedieť 2x rýchlejšie“ sa zabúda.

Ak sa pokročilý hudobník rozhodne bojovať s neistotou pri udržaní tempa, najvhodnejším spôsobom je použiť tú najjednoduchšiu skladbu, alebo cvičenie a myslieť pri tom na dôležitú zásadu: ak bude nástrojová časť mozgu zamestnaná na 100 %, neostáva žiadne miesto pre operáciu metronómovej časti mozgu. Iba pri skladbách a cvičeniach, nad ktorými máme nadhľad, sa uvoľní potrebné miesto pre vnímanie ťukajúceho metronómu v našej metronómovej časti mozgu.

Vždy sa na cvičenie maximálne sústreďme a premýšľajme čo sme urobili zle, alebo naopak, čo práve zaznelo správne. Uvedomujme si to, analyzujme a podľa toho aktualizujme. Dvadsať minút cvičenia na hudobnom nástroji pri plnom sústredení je viac než 2 hodiny nácviku bez premýšľania. Viac o správnom spôsobe cvičenia sa dozviete na našich kurzoch.

Menu